Kovid-19’un Sekteye Uğrattığı İhracatı EGİAD Dış Ticaret Elçileri Harekete Geçirecek

Kovid-19’un Sekteye Uğrattığı İhracatı EGİAD Dış Ticaret Elçileri Harekete Geçirecek

91
PAYLAŞ

EGİAD Dış Ticaret Elçileri Proje Toplantısı 250 İş İnsanının Rekor Katılımıyla Gerçekleşti

Koronavirüsün etkisinin kuvvetli bir şekilde hissedildiği son iki ayda ihracat, geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre toplamda yüzde 41 gerileyerek, 9 milyar 964 milyon dolar oldu. Mayıs ihracatında değer bazında en fazla düşüş gösteren ülkelerin büyük bir kısmının Kovid-19 salgınının en fazla hissedildiği Almanya, İtalya, İspanya, Fransa ve sınırlarda karantina önlemlerinin alındığı Irak, İran gibi ülkelerin olması dikkat çekti. Üyelerinin % 60’ının yurt dışı ile ortaklık, dış ticaret ve benzeri şekillerde iş birlikleri bulunan, portföyünde tekstil, gıda, makina, inşaat, otomotiv, elektrik-elektronik, demir-çelik başta olmak üzere sanayi, tarım ve hizmet sektörlerinden firmalar bulunan EGİAD, yeni bir proje ile ihracat açığını kapatmaya hazırlanıyor.
Genç iş insanlarının yurtdışına açılma sürecini hızlandırmak, bu süreçteki maliyetleri düşürmek ve Kovid-19’un yarattığı olumsuz etkileri bertaraf etmek isteyen EGİAD, dış ticaret konusunda üyelerine danışmanlık yapmak üzere “Dış Ticaret Elçileri” başlığı altında yeni bir proje başlattı. Yurt dışı ile bağlantısı bulunan üyelerinin, o ülke ile bağlantıya geçmek isteyen diğer üyelere danışmanlık yapacağı projenin ilk ayağı “Almanya” başlığı ile gerçekleşti. Almanya’daki firmalarla yoğun bir çalışma sergileyen EGİAD Yönetim Kurulu Üyesi Fatih Mehmet Sancak, üyelere ayrıntılı olarak Almanya iş koşullarını aktararak ilk etkinliğin konuşmacısı oldu.

Rekor düzeyde bir ilgiyle 250 iş insanının katılım gösterdiği etkinliğin açılışını yapan EGİAD Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Aslan, Kovid-19 salgınının ihracatı olumsuz yönde etkilediğini belirterek, “Zira ihracatımızın önemli bir kısmı Kıta Avrupa’sına yapılmakta ve salgından etkilenen ülkelere yapmış olduğumuz ihracatta önemli azalmalar yaşanıyor. Salgının en fazla etkilediği ülkelerin başında olan İtalya’ya yapılan ihracatta bir önceki yıla göre %38 oranında bir düşüş yaşandı. Benzer durum İspanya’ya yapılan ihracatlar için de söylenebilir. İhraç ürünlerimiz açısından en önemli pazar şüphesiz Avrupa Birliği. Avrupa Birliği’ni komşu ülkelerimiz İran ve Irak takip ediyor. Avrupa Birliği’ne üye ülkelerin Kovid-19 ile mücadele kapsamında gelecekte uygulaması muhtemel kısıtlama veya yasaklamaların ihracatımızı olumsuz yönde etkileyeceğini değerlendiriyoruz. Benzer durumun İran ve Irak ile olan ticaret için de geçerli olduğunu söylemek hatalı bir yorum olmaz. Diğer yandan, özellikle kara yolu ile yapılan ihracatlarda eşyaların geçiş güzerahındaki ülkelerin uygulayacağı kısıtlamaların ekstra gecikmelere neden olabileceği bu durumun da ihracatı olumsuz etkileyebileceğini söyleyebiliriz” dedi.

Normalleşme İle İhracata Ağırlık Vereceğiz

Olumsuz tabloyu normalleşme ile birlikte yeniden ihracatın hareketlenmesi yönüne döndürme çabasında olduklarını kaydeden Aslan, “Tekrar güzel günlere döneceğimizi düşünerek geleceğe odaklanalım. 15. Dönem YK olarak çok önem verdiğimiz EGİAD Dış Ticaret Elçileri projesi ile yurtdışında şirket kurmak veya doğrudan ihracat yapmak isteyen üyelerimiz ile halihazırda bu konuya hâkim ve yurtdışı yatırımları olan EGİAD üyelerini bir araya getirerek iş ağlarını güçlendirmeyi planladık. Yurtdışına açılmak çok cazip gibi gözükse de küreselleşmeye tam olarak hazırlanmamış bir şirket ciddi risklere maruz kalabilir. Bu noktada danışmanlık firmalarının oluşturduğu yüksek maliyetler şirketleri sürece başlamaktan çoğu zaman vazgeçirmektedir. Yurtdışına açılma sürecini daha önce yaşamış ya da sürece hâkim olan kişilerden destek almak bu riskleri ve maliyetleri düşürecektir” dedi.

Bu kapsamda Almanya’nın mercek altına alındığı ilk etkinliğin konuk konuşmacısı EGİAD Yönetim Kurulu Üyesi ve Dikkan Şirketler Grubu CEO’su Fatih Mehmet Sancak oldu. Toplantıda Alman ve Türkiye’nin ticari ilişkilerine odaklanan Sancak, Almanya’nın demografik, ekonomik ve kültürel yapısı, Almanya ve Türkiye ticari İlişkilerinin tarihi arka planı, güncel iş hacmi ve sektörler hakkında bilgi verdi. Güncel bilgilerin yanı sıra Almanya ile iş yapmak ve şirket kurmak isteyen firmaların izlemesi gereken yollar ve yasal prosedürler hakkında da bilgi veren Sancak, Covid-19 sonrası iki ülke arasındaki ticari ilişkinin nasıl şekilleneceği konusundaki düşüncelerini aktardı. Sancak, Almanya ve Türkiye’nin ciddi bir ortaklığı bulunduğunu belirterek, “Türkiye olarak 2018 rakamları ile 16 milyar dolar ihracatımız, 20 milyar dolar ithalatımız bulunmakta. Türkiye ihracatının yüzde 10’u ile Türkiye için birinci sırada yer almaktadır. Dünyanın 3. büyük ihracatçısı, en büyük 3. İthalatçısı olarak yapılabilecek iş birliklerinde öncelikle fizibilite çalışması yapılmalıdır. Türkiye’den ithalatının yüzde 90’ı sanayi, yüzde 10’u tarım ve gıda mamulleri üzerinden gerçekleşmektedir. Yenilenebilir enerji sektörü son yıllarda çok dikkat çekmektedir. Türkiye’den mal üretmek isteyenlerin bu sektörü ele almasını tavsiye edebiliriz” dedi.